Pages

Wednesday, January 22, 2014

En sagofigur tillsammans med myter och legender

Jag har läst en bok som är skriven 1820 i Storbritannien av sir Walter Scott. Detta verk är hans mest framgångsrika och den enda av hans 29 romaner som jag känner till. Det är så klart den berömde Ivanhoe och hans äventyr jag har läst om.

Boken är skriven ca 700 år efter att kung Richard, prins Johan och Robin Hood egentligen levde, 1100 e.kr. Men Ivanhoe som boken handlar om då? Ivanhoe är bara en påhittad figur som sir Walter Scott har satt in i denna berättelse, det är ju honom boken till största dels handlar om. Scott har bakat in de mystiska berättelserna om Robin Hood och hans män från Sherwoodskogen i berättelsen då de tillsammans hjälper kung Richard som precis kommit hem från sin fångenskap utomlands att återta makten från sin bror prins Johan. Ivanhoe går igenom många svåra saker då han först skadas och sen ska lista ut vilken av de två tjejerna han ska ägna sig åt. Mycket drama uppstår och jag tycker att Ivanhoe i slutet gör fel val. Boken utspelar rivaliteten mellan normaderna och saxerna. De två folkgrupperna som hatade varandra. Detta märks väldigt tydligt i boken då hatet återkommer hela tiden. Boken är mycket gammal vilken gör att den blir lite svår att förstå ibland eftersom att språket är gammaldags och lite svårt att förstå ibland.

Denna boken är då spännande på alla sätt. Både det stora om vem som kommer att få makten i England och det lilla kärleksdramat mellan Iavnhoe, Rowena och Rebecca. Som ändå har betydelse för de flesta händelserna och personerna. Det är långt ifrån en av de bästa böckerna jag läst då den emellanåt var tråkig även om det hände saker. Vet inte varför jag tyckte så men ibland var det bara riktigt tråkigt att läsa. Det är ingen dålig bok men hade hellre läst något mer modernt eller helt fantasy aktigt.  

No comments:

Post a Comment