Pages

Wednesday, January 22, 2014

Självmordskriget

Jag har valt boken: På västfronten intet nytt som är skriven av Erich Maria Remarque. E.M. Remarque är en tysk författare som levde under världskrigen och var själv soldat under första världskriget. Boken handlar då om första världskriget på västfronten där han skriver om ett gäng tyska killar som nyss slutat skolan och vill gå med i armeén för att strida på västfronten. Det är ett hemskt krig som tar många unga liv för både sidorna och med den taktiken som man använde sig av i kriget var rena självmordet.

Boken hade en bra handling och känns väldigt äkta när man har sökt upp information om författaren då han själv var med och deltog i kriget på västfronten. Då vet man att det han skriver kan ha mycket personliga erfarenheter. Han är ganska tydlig med att hans budskap inte är att få fram någon fiende i kriget utan att själva kriget är fienden och hur hemskt det är. Den ena sidan börjar med att anfalla och bara hälften klarar sig från kulsprutorna och resten retirerar tillbaks till sina skyttegravar och då drar fienden en motattack och där händer samma sak. Ungefär så gick kriget till så det känns som ett rent självmord att vara med under ett anfall.

Jag tyckte boken har en mycket bra handling och det handlar om ett intressant ämne som jag gillar. Men jag tyckte den blev ganska tråkig att läsa då den är så pass gammaldags och emellan åt  långsam. Ibland händer det inte så mycket och därför föredrar jag att läsa dem nyare action böckerna om kriget eller helt enkelt filmerna. Boken får 6 av 10 kakor.

No comments:

Post a Comment