Pages

Wednesday, January 22, 2014

Robert Harris - Pompeij

Jag ska skriva en recension av den historiska romanen Pompeij som utspelade sig mellan ca år 60-70. Boken skrevs av Robert Harris, släpptes 2003 på engelska och översattes till svenska 2005. Det är utan tvekan den sämsta bok jag någonsin läst.

Boken handlar om vattenmästaren Markus Attilius. Han har nyligen tagit över tjänsten som vattenmästare, då den förre vattenmästaren, Exomnius, har försvunnit.  En dag slutar vattnet i Pompeij rinna, och brunnarna blir torrlagda. Attilius och några slavar ger sig iväg längs deras akvedukt, Aqua Augusta,  för att ta reda på vad som hindrar vattnets framfart.. Under resans gång händer det en del saker, han träffar många nya människor och man får följa hans resa ända in i slutet.  

Boken var väldigt dryg och händelsefattig. Jag blev väldigt uttråkad när jag läste den, och man bokstavligen somnade efter bara två sidor. Detta gjorde boken väldigt svår att läsa. Han använde många olika, gamla, romerska namn på bokstaven A. Det gjorde att under första halvan av boken hade man svårt för vem som var vem ibland. När det väl hände något intressant, så var det ganska dåligt beskrivet om man jämför med resten av boken där ingenting egentligen hände. Man kan säga att ca 1 av 20 sidor var intressanta, hade slutat läsa efter ⅓ av boken om jag inte varit tvungen att läsa den.. Jag skulle INTE rekommendera denna boken till någon annan. 

Betyg: 0,5 av 10.

No comments:

Post a Comment