Pages

Monday, October 21, 2013

Harry Potter och dödsrelikerna

Jag har läst den sjunde och sista boken i serien som handlar om den unga  trollkarlen Harry Potter och hans vänner. Boken är utgiven år 2007.
Det är enligt mig en av de bästa av de sju böckerna Det är helt klart den som är mest spännande och man vill läsa klart den.

I denna boken förekommer ganska många namn och de kan vara svårt att hålla rätt på dem om man inte kommer ihåg vad de är förknippade med. De flesta personerna har varit med i de andra böckerna. Hela handlingen bygger på det som hänt i de tidigare böckerna så kan vara svårt att hänga med om man ej har läst de tidigare.
 Boken är från början skriven på engelska men jag lästa den svenska och översatta variationen. Att den är översatt gör ingen skillnad, innehållet är det samma
Det är den längsta av alla böckerna och därför blev det även två filmer om samma bok. Båda filmerna hänger så klart ihop med varandra och med själva boken.
Själv tycker jag att boken är bättre än filmerna och rekommenderar därför att läsa boken istället för att se filmen. Eftersom att det är en fantasy bok så är det väldigt mycket saker som är overkligt och omänskligt. Men de som gillar fantasy som jag, då är det just det som gör allting så mycket bättre.

Jag måste säga att det är en mycket välskriven och uttänkt bok. Den är skriven på ett snyggt sätt med många lagom långa kapitel. Boken är varken för lång eller för kort för min smak och därför passar den mig. Det är bra underhållning och som sagt man vill fortsätta att läsa den hela tiden. Av mig så får denna boken fyra av fem stjärnor just för att det är en väldigt bra bok i en av världens största serier. Däremot så har jag andra liknande böcker som jag tycker är väldigt bra och sagan om Harry Potter når inte riktigt upp dit. Men en väldigt bra bok och klart värd att läsa om du gillar spänning, kamratskap och kampen mot ondskan.

No comments:

Post a Comment