Pages

Monday, October 21, 2013

Trollkarlen som ändå är stereotypisk

Alla känner till vår älskade Harry Potter Spelad av Daniel Radcliff. Dom underbara filmerna som många har vuxit upp med. det är inte dom jag ska recensera idag. jag ska ge mig på originalet, ja det finns ett original till filmen skriven av J.K rowling. Och ja, den är till och med bättre än filmen. Jag ska recensera den första boken av dem sju böckerna i serien “Harry Potter och de vises sten”.

Få böcker jag läst är så bra och väl planerade som Harry Potter. Det är Miljö beskrivningar som får en att lämna denna jord. När jag själv läste boken kom jag på mig själv när jag läste en scen då dom var ute på vinter att jag kröp ner under en filt fast det var mitten av sommaren i den riktiga världen. Det är även bok som passar alla, allt från den fulltids arbetande ensam stående mamman som vill läsa med barnen till tonåringen i familjen och även den sjukskrivna pappan. Det var från början ganska riktad mot ungdomar men det ändrades med böcker. Kanske för läsarna också ändrades, många av de ungdomar som började läsa växte upp och blev äldre. Karaktärena är även så bra uppbyggda så att man nästan kan lista ut vad dom hade gjort i en riktig situation, alltså “i den riktiga världen”. Det jag just beskrivit täcker upp för bokens stora nackdel. Den är väldigt Stereotypsik och förutsägbar. Det är inget man tänker på när man läser boken för man blir så tagen av hela den magiska världen som J.K Rowling har byggt upp.

Det är en mycket bra bok. Om man har sett filmerna och gilla dem de mista lilla så ska man verkligen läsa böckerna för det är så mycket man missar i filmerna. Man ska även passa sig för att analysera den för mycket för då ändrar man uppfattning igen.  

No comments:

Post a Comment